Ohlédnutí za Mezinárodním hrnkovým sympóziem 2001  
 
S pračkou pro muže obstáli Češi v soutěži průmyslového designu
Marie Kohoutová - Zprávy, kultura - vydání 34/2004

Speciální rychlosušák na ponožky, který zabudovali mladí čeští designéři do svého návrhu supermoderní pračky, byl zřejmě jedním z důvodů, proč jejich projekt získal druhou cenu ve světové soutěži studentů průmyslového designu.


 
 

Uspořádal ji největší výrobce spotřebičů pro domácnost Electrolux, který se netají tím, že ze soutěže čerpá neotřelé náměty pro vlastní vývoj a případnou výrobu. Vzhled a celý dojem, jímž přístroj působí na spotřebitele, má totiž podle obsáhlého průzkumu firmy při koupi často větší význam, než technické parametry či dokonce cena.

Soutěžní zadání se neomezovalo jen na designérský projekt, ale studenti museli sami prozkoumat potřeby trhu v zadaném segmentu domácích spotřebičů a zjistit, jaká je praxe v běžných domácnostech, tedy například kdo většinou v rodinách pere, kam se ukládá špinavé prádlo a co by lidé u moderních praček přivítali.

Jan Čapek a Kryštof Nosál z pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové si šetřením potvrdili, že praní většinou leží na bedrech žen, zatímco muži zpravidla nejsou schopni prádlo ani rozdělit podle druhů tkaniny nebo barvy. Proto navrhli pračku s příznačným názvem Washman, z něhož je patrné, že je určena hlavně mužům.

Přístroj pomůže s rozdělením prádla, vypere, usuší a s vyjímatelným košem je pak snadné prádlo odnést. "Zjistili jsme, že mužům často scházejí čisté ponožky, a pak je musejí narychlo vyprat a třeba sušit fénem na vlasy. To nás přivedlo k tomu, že jsme na bok pračky umístili dva vývody horkého vzduchu, který ponožky za pár minut usuší," řekl při vyhlašování výsledků v New Yorku Jan Čapek.

Také další soutěžní projekty hýřily zajímavými nápady. Vyhrála myčka nádobí bez vody, kterou navrhli studenti z Austrálie, třetí se umístil britský návrh multifunkčního jídelního stolu, po němž je možné pohybovat tenkými varnými deskami.

Electrolux Group, sdružující značky Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire, Eureka a Husquarna, loni prodal ve 150 zemích více než 55 milionů přístrojů v celkové hodnotě 17 miliard dolarů. Po světě zaměstnává 77.000 lidí, mezi nimi na 200 profesionálních návrhářů ve 12 designérských střediscích a studiích.

 

 
   

Copyright © 2001-2003 Polyconsult, s.r.o., Všechna práva vyhrazena.